jazeera

1996-2011




s IS

FIRST EDITION 2011

COPYRIGHT ©
ALJAZEERA MEDIA NETWORK
www.aljazeera.net

Editor-in-Charge: Sameer Alshamaileh
Editor: Mohamed Sidi Baba
Translator: Nessrin Raafat
Revision: Aref Ahmaro
Arabic Proofreader: Sidi Mohamad Budbuda

Photographs
Aljazeera Library
Khaled Al-Marzougi
Correspondents in Aljazeera.Net
Agencies

Design & Rendered by
AL WARAQOON
www.alwaragoon.com

Opinions expressed in this book do not necessarily reflect
those of Aljazeera Media Network.

All Rights Reserved
No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted in
any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise,
without the prior written permission of the copyright holder.

ISBN No. 99921-783-9-6

the book...

Allazeera has always been present wherever
attempts to bring about change were made. It
has always been there whenever nations tried to
break free from the bonds of the past to arrive at
the future.

This book explains how Aljazeera interacted with
the revolutions of the Arabic Spring in Libya, Egypt,
Tunisia, Yemen, and Syria, being the only channel
that the Arab public trusted to be the voice of their
aspiration for freedom.

The book takes you on a tour through the main
events that changed the face of the world, and
shows the role Aljazeera played in changing the
lives and mindsets of many of its viewers.



1996
Aljazeera

is launched
transmitting
6 hours a
day.

.

?

1998

Aljazeera provides
exclusive coverage of

1999

Aljazeera expands
its transmission to
24 hours a day.

.

2000

Aljazeera.net Arabic
is launched.

Operation Desert
Fox from inside Iraqg.

2001

Aljazeera is the only
major news network
to cover the war in
Afghanistan from its
bureau in Kabul.

?

2003

Aljazeera Sports
Channel is launched.

2004

Aljazeera is recognized by
Interbrand.com as the 5th most
popular brand in global news.

The Aljazeera Training and Development
Center is founded.

Aljazeera International Documentary
Film Festival is launched.

o

.
2005

Aljazeera is the first
channel to break
the news of famine in

Aljazeera provides Niger.
extensive coverage of

the war in Iraq.

Aljazeera Mubasher
(Live) is launched.

Aljazeera.net English,
and Aljazeera Mobile
services are launched.

2006
Aljazeera is

inaugurated as

the Aljazeera
Network.

Aljazeera English
Channel is launched.

Distinguished coverage of
the Israeli war on Lebanon.

Aljazeera Studies Center
is founded.

2008

Launch of Aljazeera's
Public Liberties and Human
rights desk.

.

2010

Aljazeera gets exclusive
broadcasting rights
for the Football World
Cup in South Africa in
2010 and Brazil in 2014.

?
2007

Aljazeera
Documentary
Channel is
launched.

?
2009

Aljazeera provides in-depth coverage of the
Israeli war on Gaza to English speaking
viewers around the world.

Aljazeera English wins the Concrete
Award and two nominations at the Emmy's.

Aljazeera Sports strikes the biggest deal
in the history of sports media by acquiring
the ART sports channels.

2011

Aljazeera achieves
record viewership for
excellent coverage of
the Arab Revolutions.

Aljazeera prepares to launch Aljazeera
Turk, Aljazeera Balkans, and Aljazeera
Swahili.

Aljazeera is inaugurated as Aljazeera

Media Network, becoming a private
organization with public benefits.

.
P




MEMOIRS

OF A JOURNEY

= Sheikh Hamad bin Thamer Al-Thani

Aljazeera’s  15th  anniversary
celebration this year coincides
with  many historic changes
brought about by the revolutions
of the Arabic Spring. The winds
of change have blown, and Arab
nations have moved to regain their
dignity and build a better future for
their countries.

Not once during the coverage
of these events did Aljazeera
waver from its consistent editorial
policy of conveying the opinion as
well as the ‘other’ opinion, and

supporting the people in their
quest for freedom.

Our fifteen-year long journey
was full of achievements and
challenges. We started with one
Arabic channel transmitting six
hours a day, and today we've
become an international media
network that serves millions of
viewers all around the globe.
Our services have expanded to
include documentaries
and sports, and our facilities have
grown to include a study center, a

News,

training center and a new media
department.

Aljazeera Sports has become one
ofthemost prestigioussportsnews
providers in the world covering
international championships and
sports events. There is no doubt
that as Qatar will be hosting the
Football World Cup in 2022,
Aljazeera Sports will grow even
bigger and better.

Aljazeera  English  succeeded
in breaking the dominance of

» Chairman of the Board

international media over news
sources, and managed, in a
very short time, to compete with
European and American news
channels. It has acquired a
reputation of professionalism and
objectivity in covering international
and regional news.

Aljazeera Documentary managed
to attract a huge number of
Arab audiences interested in
documentary films, but never had
a channel that celebrated their
identity and traditions.




THE STARS

Abdelfattah Fayed

The day Zein Al-Abdeen bin Al
fled his country following the
success of the Tunisian revolution,
a feeling of anticipation prevailed
in Egypt. The Egyptians knew that
they were no less courageous or
patriotic than the Tunisians, and
they were aware they had more
reason to revolt.

The first spark of the Egyptian
revolt was ignited on the 25th,
but it wasn't until the 28th of the
month that events really began
to take shape. That day was
called "The Friday of Anger,"

and as expected, Aljazeera team
was present in the midst of the
unfolding events.

It was truly a memorable day!
It seemed that the oppressed
were trying to avenge three
decades of fear and exploitation.
They marched head-long into
the heavily armed troops of the
Central Security Forces that
had been sent to arrest and Kill
them. This was followed by an

outpour of anger and no troops,

armor or threats were ever going
to stop the Egyptians whose
determination had helped them
gain considerable ground.

The fires in their hearts ignited the
premises of the former National
Party and police stations. The
army was forced to act to try and
control the situation.

On the "Friday of Anger,"
Aljazeera Cairo office was cut
off from the rest of the world
by the authorities for two days.

Soon afterwards, the whole
country was cut off from the rest
of the world. This illustrates the
malicious campaign launched by
the regime against the Network,
accusing it of promoting
vandalism and chaos, because
it broadcasted images of the
demonstrations. The regime was
as worried by Aljazeera as it was
by the Egyptians.

We had to use mobile phones to
report what was happening in the
field. The fact that our office was
in a central Cairo square, named




Abdel-Monem Riyadh, helped us
film scenes of the confrontations
which took place between the
protestors and the police. We
were harassed by the thugs of the
regime who were everywhere. We
had to go without food or drink
for the entire day while inhaling
the suffocating fumes of tear gas
bombs that were being thrown at
people in the square.

Dozens of people fainted because
of the bombs and no one was
able to help them.

The police, desperate now,
started using live bullets
to disperse protestors. Snipers
were placed at vantage points
on rooftops. | will never forget
the sight of a young woman shot
to death on the sidewalk while |
was giving a live report. Aljazeera

captured the scene on camera,
and | captured it in my heart and
soul forever.

We were the first news network
to report that the number of the
dead at the confrontations was
in the hundreds and that of the
injured was in the thousands.
The official Egyptian media still
insisted that only two people
had been killed in Suez, and one
policeman was killed in Cairo.

Fearful of repercussions, one
of the production companies
working with Aljazeera in Cairo
had to post a sign on the door
of its office which said "Aljazeera
is not here, we do not deal with
them."

The former Egyptian Minister
of Information, Anas Al-Fiki,

It was the people
in Tahrir who
protected the
Aljazeera crew
from the thugs of
the National Party

called me, thundering about
our coverage of the Egyptian
uprising. When he threatened
to close down our office, |
sarcastically said "lt's already
closed. We don't have phones,
internet or satellite connection."
Further enraged by the sarcasm,
he screamed "then how are you
transmitting these images”?"

| called Mr. Wadah Khanfar, the
then Director General of the
Network and informed him of the
Minister's threats. He didn't flinch
as he said to me "just do your
job, do not heed these empty
threats, let the authorities please
themselves."

His words were a clear message
that Aljazeera would stay its
course, come what may.

As Aljazeera continued to report
the Tahrir demonstrations despite
the threats and harassment,
protestors erected a huge stage
in the middle of Tahrir with a giant
TV screen tuned to Aljazeera 24
hours a day. It remained their
only source of news until the day
Mubarak stepped down.

It was the people in Tahrir who
protected Aljazeera crew from
the thugs of the National Party
who stalked us for days, hoping
to destroy our cameras and our
spirits. Although | was arrested
and taken, handcuffed and
blindfolded, to what they called
“The Fridge," our transmission
continued and our cameras kept
rolling until the fall of the regime
on February 11, 2011.

Allthose who followed Aljazeera's
coverage of the Egyptian
Revolution with admiration and
intrigue, kept asking us: "How
did Aljazeera manage to maintain
its transmission of the events
live on air, when the bureau was
closed and the equipment was
destroyed?"

I'm afraid this has to remain one
of Aljazeera's many well-kept
secrets.



OMILES IN THE
FLOOD

= Sohail Rahman

The Pakistan floods of July and
August, 2011 are still affecting the
reconstruction and daily working
lives of millions of people. They
were described as a slow tsunami
by the United Nations.

Pakistanis felt badly let down by
their own elected government.
Any, if not most of the help
that arrived came from the
international community.

I:I.

» Aljazeera

| was the only international
reporter deployed to the area
as the story unfolded. Affecting
nearly twenty milion people
nationwide and kiling nearly
1700, this is one of many stories
Aljazeera English told the world.

Anger And Pain

It's August 2011 and | was
returning from a remote isolated

area cut off from the outside world
in the northern Swat Valley.

Communities up and down this
country continued to look for
help even criticizing the media
with statements like ‘What does
the media really do for us; they
get their story and leave us to die
just like the government!'

What is our role? To tell the story?
Honestly, fairly, accurately and

with impartiality? When should
a journalist get involved in the
cause and is it right to do so or
does it depend on the cause?

Generating Life

Traveling back to our base
camp we came across a small
community.

They were re-building small stone
buildings along the banks of the

L




SMILES IN THE
FLOOD

river, too small for a family to live
in. We stopped and enquired;
the small structures housed
hydroelectric generators, turbines
that run by water and generated
electricity in small amounts for the
isolated mountain community.

The loss of five generators
and the power needed by this
community of two and a half
thousand would be devastating
as the harsh winter approached.

These villagers are pitifully poor.
We filmed their efforts, people
never asking for help but just
doing it themselves.

Showing the world what these
forgotten mountain people would
have to endure if help didn't arrive
soon was imperative. A generator
can cost as little as $750 and
would be the difference between
life and death.

Flooding Donations

What happened next was what
| call the miracle of Aljazeera
and the power and honesty of
our reporting. Money started
to arrive at our Headquarters in
Doha and to my home in the UK
from around the world. | was a
local and national news reporter
before joining Aljazeera English.

Returning home to Chester for
a rest, ordinary people from all
religions and walks of life knocked
on my door or anonymously post
money through my letter box for
the village.

Envelopes with a simple message
written on the front ‘For the Flood
Victims.'

The hydroelectric generators
were the talk of everyone | met.
Schools in Manchester wanted

Showing the world
what these people
would have to

endure if help
didn't arrive soon
was imperative

me to tell them about the village
in Shangla. Even a taxi driver
from Columbus, Ohio gave me
cash.

| never asked for the money and
Aljazeera made no appeal. Why
then give us the money? | asked
this when the opportunity arose.
| was told the same thing time
and again. Firstly, the Pakistani
government couldn't be trusted
to make sure the money got
to where it was needed, and
the viewers trusted me and
the reputation of Aljazeera as a
network to tell an honest story
and get the funds to the victims.

The perception of the Pakistani
Government was embarrassing
to hear as a South Asian by
heritage. Their reputation for
the past 63 years has been
tarnished by lavish spending and

corruption, failing to serve its
people in their time of need.

The international community
doubting the very government
elected by the Pakistani people
for the Pakistani people...

$1700 was raised, every penny
spent on two generators and
supplies. Four weeks after the
initial report Aljazeera returned to
a grateful village.

We unloaded the ‘Power for the
People...that came from the
People'. The village had some
power before winter set in. | know
Aljazeera English were proud we
could help and with our viewers,
save lives.



THE ROOTS & THE HARVEST

Tawakel Karman

The suffering of the people
of Jaashn- an area in the
governorate of Ibb central
Yemen- reveals a human tragedy
almost impossible to envision
in modern times. The victims
are simple farmers confronting
the Sheikh of Jaashn, a dictator
who takes his orders from other
dictators in Sana’a. He owns the
land, the trees, the rocks and
even the people of Jaashn whom
he throws into his private prisons
and bullies by his own armed
militias.

The support and complicity of
the regime enabled the tyrant of
Jaashn to enslave people and
exploit them to serve him and
his accomplices. He imposed
royalties, forced people to tend
to his cattle and sheep and to
till his lands and give him every
penny they earned. Most of the
returns of Yemeni labor working
abroad went into his pockets.
The travelers had to stop by his
house to pay homage before
they were allowed to set foot in
their own houses. Half of what

they brought home was offered
to him; those who defied his rule
were severely punished or beaten
to death in his prisons.

In January 2010, a year before
the youth revolution broke out,
fifty families from Jaashn were
forced to leave their homes and
take refuge in tents erected to
house them by the side roads
in front Sana’a University. The
displaced people were being
punished by the Sheikh for

refusing to pay the outrageous
royalties he imposed.

Many civiian activists and
journalists supported the cause of
the Jaashn people. They shared
their pain and felt it was their duty
to provide legal and humanitarian
support for them and to shine a
light into their dark lives. They
didn’t heed the threats of the
tyrant who was the president’s
closest friend and most favorite
poet. Al-Hurrya square witnessed

numerous weekly marches and

Yemen has
underwent a
magnificent
revolution that
took the world by
storm



sit-ins demanding the trial of the
Sheikh and his militias and the
return of the displaced people of
Jaashn to their homes.

The demands and calls of the
demonstrators fell on deaf ears,
and for an entire year their cries
were heard by all except the
Yemeni authorities. Throughout
their long struggle in the streets,
Aliazeera was the first and
foremost media presence in the
scene.

Aljazeera believed in the justice of
the cause of the Jaashn people,
it documented all the facts in
detail and made them a matter
of international attention.

Thanks to Aljazeera the faces of
Yemeni activists became familiar
to audiences all over the world.
The inexperienced politicians
learned to voice their grievances

and express their opposition
to the Sheikh and the regime
that protected him in a way that
earned them international respect
and sympathy.

The long campaign against the
tyrant partially paid off; he was
publically  reprimanded and
socially isolated that he was
unable to attend the Advisory
Council sessions. But the people
of Jaashn remained on the
streets.

Conquering the dominance of
the sheikh was the first step in
the downfall of the network of
patronage and favoritism upon
which the regime depended for
survival. As Ahmad Al-Shalafi,
Aliazeera  correspondent, so
eloquently put it "Jaashn is a
revolutionary story that needs an
ending."

The chapters of the story were
quickly taking shape. A vyear
after the forceful immigration of
the people of Jaashn, exactly in
mid January 2011, thousands
of university students started a
march to celebrate the downfall
of the Bin Ali regime and to
congratulate the Tunisians on the
success of their revolution. They
expressed their desire for the
same to happen in their country.
The signs they held said "leave
before we force you to leave."

On February 11, in conjunction
with the ouster of Mubarak, tens
of thousands of students started
a march from the University of
Sana’a to Tahrir square, where
the Egyptian embassy was.
Rebels in Taaz started a sit-in in
Alhurrya square and later on they
were followed by many others

iN many squares in most of the
governorates demanding the
ouster of the familial regime.

Aljazeera played an active part
in conveying the struggle of the
Yemeni rebels and the anguish
they suffered at the hands
of the regime thugs. All the
young leaders of the revolution
acknowledge Aljazeera’s role
in mobilizing the masses and
escalating the momentum of the
revolution.

On a personal level, | have plenty
to recount regarding Aljazeera’s
support to the revolution. On
January 22, when the security
forces arrested me after my
participation in a week-long
march demanding the ouster
of Saleh and his familial regime,

Aljazeera was quick to publish the
details and causes of the arrest.
It also dedicated long hours of
transmission to the marches
that demanded my release.
Furthermore, Aljazeera managed
to sneak its cameras into the
prison cell where | was detained
and filmed an interview with me.
Hours later | was released in
response to public pressure and
marches in many provinces.

Aljazeera was thefirst station | met
and spoke to after my release, |
told my interviewer then that our
peaceful revolution will continue
till the regime falls and till Yemen
becomes the best country in the
region.

Jaashn was the start point and
it will be the end point. Between
the beginning and the end Yemen

has underwent a magnificent
revolution that took the world
by storm. Throughout the long
journey Aljazeera was present;
recording the events and making
them at the same time. Aljazeera
shared the dreams of the people
of Jaashn and the rebels in Tahrir
and Taghier squares, and we are
all still pinning more hope on this
island of hope.



